The Ride Beyond Crew in Toscane

Disclaimer: The rivet on top of the ATLAS fork is NOT intended for mounting a front rack. The rivet is designed for mounting a light and is not meant to withstand higher loads as with a front rack. Please don't use it for that purpose.

Covid beperkte de Ride Beyond Crew tot hun achtertuin. Nu het leven weer open gaat, willen ze op pad en genieten van het leven, met lange ritten in een verre landen. Italië riep...

Woorden door Lion & foto's door Mike

Volg de zon
Volg
Volg Volg

Een jaar na de oorspronkelijk geplande datum, en na veel regen en vlakke wegen in Nederland, kregen we eindelijk groen licht om naar Italië af te reizen! Dus, we pakten onze koffers, legden een COVID test af en reisden af naar Pisa voor een zevendaags gravel avontuur met de Crew en onze ATLAS. En man, na zo vast te hebben gezeten in Nederland, waren we een partij opgewonden toen we in Italië aankwamen!

Voor dit zevendaagse avontuur kozen we voor een ‘lichte’ backpack-ervaring. We fietsten van de ene Bed & Breakfast naar de andere en namen alleen onze belangrijkste spullen mee en kochten eten en drinken onderweg. Nadat we onze fietsen hadden afgesteld en wat kleine problemen hadden opgelost, waren we klaar om te gaan! (Pro tip: Neem je gravel schoenen mee als je op je gravel bike fietst!)

Op de eerste dag reden we van Pisa naar Collemontanino met een lunchstop in de havenstad Livorno. Het leek ons leuk om onze route vanuit Pisa langs het strand van Livorno naar het binnenland van het mooie Toscane te slingeren. Hoewel we een glimp van de zee hebben opgevangen, zouden we je niet aanraden om die route te volgen. Het strand was namelijk volledig afgeschermd met privé-strandtenten en veel industrie en verkeer rond Livorno. Dus, beter dat deel overslaan.

Na de lunch vervolgden we onze route, niet wetende wat voor paden we konden verwachten. De route bleek een hele uitdaging te zijn. We doorkruisten bossen met veel steile, rotsachtige paden. Lion kwam behoorlijk ten val en schakelde halverwege de klim over op haar sandalen. Maar hé! Dat hoort ook bij een avontuur! We kwamen aan in Agriturismo Le Valli voor ons eerste verblijf, net op tijd voor het avondeten. Het huis, het uitzicht en het heerlijke eten waren het beste herstel dat we ons hadden kunnen wensen. Als je in dit gebied bent en je zoekt een plek om te eten of te verblijven, dan raden we je deze plek aan!

STARTEN IN PISA
STARTEN
STARTEN STARTEN

OP WEG NAAR SIENA
OP WEG
OP WEG OP WEG

Na een goede nachtrust en een luxe ontbijt, gingen we op weg naar Siena. Smalle onverharde paden door een oneindig, gouden landschap markeerden deze dag. De eerste stop was in Volterra. Gelegen op de top van een heuvel, die we ongeveer 600 meter moesten beklimmen, maar we werden beloond met een prachtig uitzicht over de omgeving en een onovertroffen lunch. Drie gangen later en met volle buiken vervolgden we onze tocht met een serieuze `hike-a-bike-challenge´. Goede muziek op onze kleine reis-jukebox en krokodillen-gummiberen sleepten ons erdoorheen. Twee uur later dan gepland kwamen we aan in Castelnuovo Berardenga, net 20 km buiten Siena. Martijn's broer en zijn familie verrasten ons met een BBQ en zoveel Aperol Spritz dat sommigen van ons er de dag erna spijt van hadden. Gelukkig was dit een rustdag voor ons!

NAAR HET MOOIE FLORENCE
NAAR HET

De derde dag namen we vrij om uit te rusten, te zwemmen en de Spritz uit te zweten, en al snel waren we klaar om weer op weg te gaan richting Montefiridolfi. Voor de lunch vonden we per toeval een leuk en bescheiden Toscaans restaurant: `Ristorante A Casa Mia´, waar we heerlijke pasta en koffie aten. We vervolgden onze weg naar het prachtige Florence en kwamen aan bij Piazzale Michelangelo, dat beroemd is om zijn panoramische uitzicht over het lager gelegen stadscentrum. Om af te koelen, aten we een ijsje en vervolgden we onze weg op de Viale Guiseppe Poggi, een prachtige weg die langzaam afdaalt naar het centrum van Florence. Aangezien het vrij rustig was in de stad (waarschijnlijk veroorzaakt door de reisvoorschriften), konden we op onze ATLAS Gravel Bikes door de stad cruisen, langs de hoogtepunten van Florence. Na een laatste stop in de stad voor een aperitief (geen Aperol Spritz meer voor Roel!) gingen we naar onze B&B, een boerderij buiten de stad, waar we werden opgewacht door Giancarlo, Helene, en hun drie teddybeer honden.

STOFFIGE WEGEN EN ITALIAANSE DEUNTJES

De vijfde dag was warm en stoffig. Veel pauzes met cola en water en goede Italiaanse muziek hielpen ons de moed erin te houden en niet te chagrijnig te worden. Toen we in Lucca aankwamen, was het enige wat we nodig hadden tijd om uit te rusten. Ons lage energieniveau besloot om een dag langer te blijven dan gepland. Wandelingen door de stad (die prachtig was), kijken naar de Tour de France en een heleboel snacks hielpen ons om weer op onze Gravel fietsen te stappen. Probeer zeker de kleine ijssalon `La Bottega del Gelato´. We werden grote fans van hun abrikozen- en gezouten pistache-ijs.

Finding the sun Finding the sun
Gravel Gravel
Finding the sun in tuscany Finding the sun in tuscany

LUNCH EN KOFFIE IN PISA
LUNCH EN KOFFIE
LUNCH EN KOFFIE LUNCH EN KOFFIE

De laatste etappe van onze rit van Lucca naar Pisa was vrij kort. We reden langs een oud viaduct, maakten een pitstop bij het huis van Mike's vrienden, en eindigden per ongeluk op de beste lunchplek van de week, bij `Vineria Di Piazza´ in het centrum van Pisa (als je het niet gepost hebt, is het dan wel echt gebeurd?).

De week ging zo snel voorbij, in een oogwenk zaten we weer op onze vlucht terug naar huis. Voorlopig zijn we weer thuis om ons voor te bereiden op nieuwe avonturen, en zullen onze Italiaanse blauwe plekken en vieze fietsen ons herinneren aan deze geweldige trip. Ik zie een Toscane Gravel Avontuur 2.0 al helemaal voor me in de toekomst!

Wegens onderhoud is het momenteel niet mogelijk om bestellingen te plaatsen in onze Click & Collect Shop. Onze excuses voor het ongemak. We proberen zo snel mogelijk weer volledig operationeel te zijn.

Vanwege de aankomende feestdagen zullen de leveringen van onze fietsen vertraging oplopen. Begin januari 2024 zullen we weer doorgaan met het verwerken van de bestellingen.